Kundeservice Seniorland Kundeservice Indkøbskurv

Aalborg kommune – bevilling af hjælpemidler

Sådan søger du om bevilling af hjælpemidler i Aalborg

Er du senior eller bevægelseshæmmet beboer i Aalborg kommune, og har du brug for et eller flere hjælpemidler, så du kan bevare friheden i din hverdag? Aalborg kommune har flere muligheder for at få bevilget både små og store hjælpemidler, der gør dig selvhjulpen og mobil. Her guider Seniorland dig til at forstå, hvordan bevillingerne foregår.

Måske er det benene, der ikke makker ret længere. Måske er det ryggen, der gør, at du ikke kan bevæge dig frit som før. Måske er det noget helt tredje. Uanset hvad kan der komme et tidspunkt, hvor det er tid til at hjælp, hvis du vil bevare friheden til at køre ud i det blå, når det passer ind i din dag.

Bor du i Aalborg kommune, har du naturligvis forskellige muligheder for at blive visitere til et eller flere hjælpemidler, der kan gøre dig selvhjulpen – og sikre, at du kan blive hjemme i dine trygge rammer længst muligt.

 

 

 

Sådan foregår visitationen i Aalborg kommune

1, Det er et krav fra kommunen, at du skal søge digitalt, hvis du kan – det foregår via Borger.dk. Du kan også kontakte Kontaktcentret (Lindholm Brygge 31, 9400 Nørresundby, tlf. 9982 5000). Det er også en mulighed at få en partsrepræsentant til at søge for dig – vedkommende skal i så fald kontakte kommunen.

2, Herefter vil du få besøg af en såkaldt visitator fra Aalborg kommune. Visitatoren vil bl.a. spørge ind til dine behov, og i hvilke situationer du har brug for hjælpemidlet, og det er visitatoren, der beslutter, hvilken type hjælpemiddel, du kan få stillet til rådighed.

3, Til sidst skal en fagperson finde det rette hjælpemiddel til dig og bestille det hjem til dig. Efter levering bliver det evt. tilpasset til dig. Et af de arbejdsredskaber, der bliver brugt, er typisk hjælpemiddelbasen, som du også selv kan søge i, hvis du er nysgerrig.

 

3 kriterier til dig, der søger om hjælpemidler i Aalborg

Alt efter hvilke former for hjælpemidler, du har brug for, er der i Aalborg kommune særlige kriterier, du skal opfylde – men vær opmærksom på, at kommunen altid fortager en konkret vurdering af din sag.

– Du skal naturligvis være bosat i Aalborg kommune.
– Du skal have varige fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser.
– Søger du om kropsbårne hjælpemidler, kan der være særlige kriterier.

Du kan læse mere om bevilling af hjælpemidler på Aalborg kommunes hjemmeside.

 

 

4 gode råd, når du søger om hjælpemidler i Aalborg kommune

1, Begynd i god tid

Vær tålmodig og vent ikke til sidste øjeblik, når du ansøger om hjælpemidler hos kommunen. Vores erfaring er, at der godt kan gå nogen tid, fra du søger, til du får besøg af en visitator, til der bliver bestilt hjælpemiddel, og til du sidste ende modtager dit hjælpemiddel.

2, Tal med din læge først

Det er en god ide, hvis du taler med din læge, inden du søger. Lægen kender dig og din sygdomshistorie og kan vurdere de forskellige muligheder for dig, men er dog ikke involveret i kommunens beslutning. Du skal huske, at det er de oplysninger, du afgiver i forbindelse med ansøgningen, der bliver brugt til at træffe beslutning i din sag.

3, Få anbefalinger fra vennerne

Har nogle af dine venner eller bekendte fra aktivitetscentret e.l. fået en god løsning med deres hjælpemiddel? Tal med dem, du kender og hør, hvordan de gjorde. Du kan få gode råd – og måske en god ide – med på vejen.

4, Overvej, om det er bedre at købe selv

Det er ingen hemmelighed, at nogle kommuner er økonomisk pressede, og derfor er der sjældent frit valg på alle hjælpemiddelhylder. Så hvis den nyeste teknologi, designet og farve betyder meget for dig, skal du måske selv købe dit hjælpemiddel?

Hos Seniorland har vi et flot og relevant udvalg af de nyeste hjælpemidler og leverer inden for tre dage.

Se de mange produkter i vores webshop her.


 

Se flere guides, læs artikler og find ny inspiration på de følgende sider.

Effektive ure til efterårsmørket

Læs videre

Fold ud og kør!

Læs videre

Bevilling af hjælpemidler?

Læs videre
Kundeservice

Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar ved telefonen alle hverdage og vi svarer inden for 24 timer på hverdage på mail. Du kan også finde hurtige svar i vores ofte stillede spørgsmål.

56 500 100
kundeservice@seniorland.dk