Kundeservice Seniorland Kundeservice Indkøbskurv

Århus kommune – bevilling af hjælpemidler

Sådan søger du om bevilling af hjælpemidler i Aarhus

Er du senior eller bevægelseshæmmet beboer i Aarhus kommune, og har du brug for et eller flere hjælpemidler, så du kan bevare friheden i din hverdag? Aarhus kommune har flere muligheder for at få bevilget både små og store hjælpemidler, der gør dig selvhjulpen og mobil. Her guider Seniorland dig til at forstå, hvordan bevillingerne foregår.

Måske er det benene, der ikke makker ret længere. Måske er det ryggen, der gør, at du ikke kan bevæge dig frit som før. Måske er det noget helt tredje. Uanset hvad kan der komme et tidspunkt, hvor det er tid til at hjælp, hvis du vil bevare friheden til at køre ud i det blå, når det passer ind i din dag.

Bor du i Aarhus kommune, har du naturligvis forskellige muligheder for at blive visitere til et eller flere hjælpemidler, der kan gøre dig selvhjulpen – og sikre, at du kan blive hjemme i dine trygge rammer længst muligt.

 

 

 

Sådan bliver du visiteret til et hjælpemiddel i Aarhus kommune

1, Du skal altid ansøge om hjælpemidler digital – det kræver kommunen, og du gør det via Borger.dk. Har du brug for hjælp, kan du kontakte Borgerservice på tlf. 8940 2222. Hvis du ikke selv er tryg ved at søge, kan du give en fuldmagt til en, du stoler på.

2, Når Aarhus kommune modtager din ansøgning, vurderer vi, om det er nødvendigt at indhente flere oplysninger fra din journal i sundhedsvæsenet, eller om en sagsbehandler skal kontakte dig for at få flere oplysninger. På baggrund af disse oplysninger vurderer sagsbehandleren, ud fra Servicelovens bestemmelser, om du er berettiget til et hjælpemiddel. Afgørelsen bliver sendt til din digitale postkasse.

3, Hvis du er berettiget til et hjælpemiddel, bliver du bevilget det bedst egnede og billigste hjælpemiddel med udgangspunkt i Aarhus Kommunes indkøbsaftaler.
Et af de arbejdsredskaber, der bliver brugt, er typisk hjælpemiddelbasen, som du også selv kan søge i.

 

Tjek, om du kan søge om hjælpemidler i Aarhus

Udover at være bosat i Aarhus kommune og have en varig nedsat funktionsevne (det betyder, at hverken træning eller behandling kan forbedre din funktionsevne), er der tre vigtige krav til det hjælpemiddel, du ansøger om.

Hjælpemidlet skal:
– i væsentlig grad kunne afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne.
– i væsentlig grad kunne lette din daglige tilværelse i hjemmet.
– være nødvendigt for, at du kan udøve et erhverv.

Du kan læse mere om bevilling af hjælpemiddel på Aarhus kommunes hjemmeside.

 

4 gode råd, når du søger om hjælpemidler i Aarhus kommune

1, Vær ude i god tid

Vær tålmodig og vent ikke til sidste øjeblik, når du vil søge om hjælpemidler hos din kommune. Vores erfaring er, at der kan gå et stykke tid, fra du søger, til du får besøg af en visitator, til dit hjælpemiddel bliver bestilt, og til du modtager det.

2, Tag en snak med din læge

Inden du søger, er det er en god ide at tale med din læge. Han eller hun kender dig og din sygdomshistorie og kan vurdere de forskellige muligheder for dig, men er ikke involveret i kommunens beslutning. Du skal huske, at afgørelsen i din sag bliver truffet på baggrund af de oplysninger, du afgiver i forbindelse med ansøgningen.

3, Hvad bruger dine venner?

Måske har dine venner eller bekendte fra aktivitetscentret e.l. fundet en særlig god løsning med deres hjælpemiddel? Tal med dem, du kender og hør, hvordan de gjorde. Du kan få gode råd – og måske en uundværlig ide – med på vejen.

4, Skal du købe selv?

Nogle danske kommuner er økonomisk pressede, og derfor har du kun sjældent frit valg på alle hjælpemiddelhylder. Så hvis den nyeste teknologi, designet og farve betyder meget for dig, skal du måske selv købe dit hjælpemiddel?

Hos Seniorland har vi et flot og relevant udvalg af de nyeste hjælpemidler og leverer inden for tre dage.
Se de mange produkter i vores webshop her.


 

Se flere guides, læs artikler og find ny inspiration på de følgende sider.

Effektive ure til efterårsmørket

Læs videre

Fold ud og kør!

Læs videre

Bevilling af hjælpemidler?

Læs videre
Kundeservice

Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar ved telefonen alle hverdage og vi svarer inden for 24 timer på hverdage på mail. Du kan også finde hurtige svar i vores ofte stillede spørgsmål.

56 500 100
kundeservice@seniorland.dk