Er du senior eller bevægelseshæmmet beboer i Odense kommune, og har du brug for et eller flere hjælpemidler, så du kan bevare friheden i din hverdag? Odense kommune har flere muligheder for at få bevilget hjælpemidler, der gør dig mobil og selvhjulpen. Her guider Seniorland dig til at forstå, hvordan bevillingerne foregår – og vi fortæller om ‘Det Hjælpsomme Hjem’, der er Odense kommunes unikke tilbud, hvor du kan opleve og prøve de nyeste hjælpemidler.
Måske er det ryggen, der gør, at du ikke kan bevæge dig frit som før. Måske er det benene, der ikke makker ret længere. Måske er det noget helt tredje. Uanset hvad kan der komme et tidspunkt, hvor det er tid til at hjælp, hvis du vil bevare friheden til at køre ud i det blå, når det passer ind i din dag – uden behov for hjælp fra andre.
Bor du i Odense kommune, har du naturligvis forskellige muligheder for at blive visitere til et eller flere hjælpemidler, der kan gøre dig mobil og selvhjulpen – og sikre, at du kan blive hjemme i dine trygge rammer længst muligt.
Prøv hjælpemidlerne i Det Hjælpsomme Hjem
Men inden du ansøger om et hjælpemiddel, bør du slå et smut omkring kommunens unikke tilbud ‘Det Hjælpsomme Hjem’ – en levende udstilling, der er indrettet som et almindeligt hjem og fremviser det nyeste inden for velfærdsteknologi og hjælpemidler. Her kan du virkelig blive inspireret og se, hvor langt udviklingen er kommet. Læs mere om Det Hjælpsomme Hjem her.
1, Du kan ansøge om hjælpemidler digitalt via Odense kommunes hjemmeside – husk at have dit Nem-ID klar. Du kan også ringe til det, der hedder Indgangen på tlf. 6375 2575, og du har også mulighed for at møde op på Dalumvej 95 B og få personlig hjælp – her skal du dog altid bestille tid først.
2, Når du har sendt din ansøgning til Odense kommune, vil de vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at indhente flere oplysninger – enten via personlig kontakt med en sagsbehandler eller fra din journal i sundhedsvæsenet. Herefter vil sagsbehandleren, ud fra Servicelovens bestemmelser, beslutte, om du er berettiget til et hjælpemiddel. Du modtager afgørelsen i din digitale postkasse.
3, Bliver det vurderet, at du er berettiget til et hjælpemiddel, vil du sandsynligvis få det, der er ‘er det bedst egnede og billigste hjælpemiddel’ – med udgangspunkt i de indkøbsaftaler, Odense Kommune har.
Et af de arbejdsredskaber, som man typisk bruger til at finde dit nye hjælpemiddel, er hjælpemiddelbasen, som du også selv kan søge i, hvis du er nysgerrig.
Udover at være bosat i Odense kommune og have en varig nedsat funktionsevne (det betyder, at hverken træning eller behandling kan forbedre din funktionsevne), er der tre vigtige krav til det hjælpemiddel, du ansøger om.
Hjælpemidlet skal: – i væsentlig grad kunne afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne. – i væsentlig grad kunne lette din daglige tilværelse i hjemmet. – være nødvendigt for, at du kan udøve et erhverv (her er det i øvrigt Jobcenter Odense, du skal ansøge hos).
Du kan læse mere om bevilling af hjælpemidler på Odense kommunes hjemmeside.
1, Vær ude i god tid Vær tålmodig og vent ikke til sidste øjeblik, når du vil søge om hjælpemidler hos din kommune. Vores erfaring er, at der kan gå et stykke tid, fra du søger, til du får besøg af en visitator, til dit hjælpemiddel bliver bestilt, og til du modtager det. 2, Tag en snak med din læge Inden du søger, er det er en god ide at tale med din læge. Han eller hun kender dig og din sygdomshistorie og kan vurdere de forskellige muligheder for dig, men er ikke involveret i kommunens beslutning. Du skal huske, at afgørelsen i din sag bliver truffet på baggrund af de oplysninger, du afgiver i forbindelse med ansøgningen. 3, Hvad bruger dine venner? Måske har dine venner eller bekendte fra aktivitetscentret e.l. fundet en særlig god løsning med deres hjælpemiddel? Tal med dem, du kender og hør, hvordan de gjorde. Du kan få gode råd – og måske en uundværlig ide – med på vejen. 4, Skal du købe selv? Nogle danske kommuner er økonomisk pressede, og derfor har du kun sjældent frit valg på alle hjælpemiddelhylder. Så hvis den nyeste teknologi, designet og farve betyder meget for dig, skal du måske selv købe dit hjælpemiddel? Hos Seniorland har vi et flot og relevant udvalg af de nyeste hjælpemidler og leverer inden for tre dage. Se de mange produkter i vores webshop her.
1, Vær ude i god tid
Vær tålmodig og vent ikke til sidste øjeblik, når du vil søge om hjælpemidler hos din kommune. Vores erfaring er, at der kan gå et stykke tid, fra du søger, til du får besøg af en visitator, til dit hjælpemiddel bliver bestilt, og til du modtager det.
2, Tag en snak med din læge
Inden du søger, er det er en god ide at tale med din læge. Han eller hun kender dig og din sygdomshistorie og kan vurdere de forskellige muligheder for dig, men er ikke involveret i kommunens beslutning. Du skal huske, at afgørelsen i din sag bliver truffet på baggrund af de oplysninger, du afgiver i forbindelse med ansøgningen.
3, Hvad bruger dine venner?
Måske har dine venner eller bekendte fra aktivitetscentret e.l. fundet en særlig god løsning med deres hjælpemiddel? Tal med dem, du kender og hør, hvordan de gjorde. Du kan få gode råd – og måske en uundværlig ide – med på vejen.
4, Skal du købe selv?
Nogle danske kommuner er økonomisk pressede, og derfor har du kun sjældent frit valg på alle hjælpemiddelhylder. Så hvis den nyeste teknologi, designet og farve betyder meget for dig, skal du måske selv købe dit hjælpemiddel?
Hos Seniorland har vi et flot og relevant udvalg af de nyeste hjælpemidler og leverer inden for tre dage.
Se de mange produkter i vores webshop her.
Se flere guides, læs artikler og find ny inspiration på de følgende sider.
Skriv til os direkte via chatten nederst til højre på siden og få hjælp med det samme. Vi sidder også klar ved telefonen alle hverdage fra kl. 10.00 - 12.00, og vi svarer på mails inden for 24 timer på hverdage.